Odolejte svůdnému online světu: jak na účinný „digitální detox“?

07. 3. 2019

Trávíte na internetu více než 25 hodin týdně? Jestli ano, jste silní uživatelé internetu. Nejste jediní, koho omámilo kouzlo technologií. Až 85 procent lidí z rozsáhlé studie časopisu The Times nedokáže vydržet bez telefonu ani jeden den. Mnoho z nich nejspíš trpí nomofobií neboli strachem z toho, že nebudete mít telefon po ruce.

Jestliže internet (digitální zařízení) potřebujete k práci nebo ve škole, tak se samozřejmě rychle nasčítají vaše hodiny strávené online (před obrazovkou). Problémem však může být, pokud také svůj volný čas trávíte v digitálním světě. Pokud se stane vaším pánem, ne služebníkem.

Vyvážení offline vs. online světa

Chytré hlavy neboli autoři populárně naučných knih, adiktologové, vědci a další odborníci nám toho o vyvážení offline vs. online světa prozradili hodně. Především se dovzíte,

  • zda jsou obavy z virtuálního světa přehnané,
  • jaké problémy nadměrné trávení online způsobuje
  • a jak na účinný „digitální detox“.

Jsou obavy spojené s nadměrným pobytem online jsou přehnané?

„Ano, pokud jsou uživatelé ještě schopni kontrolovat svůj pobyt v online světě, zachovávají si zdravý odstup, používají zdravý rozum, mají jasně uspořádaný žebříček priorit a technologie berou jako pomocníka, který nám v mnoha oblastech usnadňuje život.“ říká Jiří Palyza z Národního centra bezpečnějšího internetu.

Jenže… několik znepokojujích faktů z knihy Neodolatelné naznačuje, že většina lidí má se střídmostí problém:

  • 46 procent lidí tvrdí, že nemůžou žít bez svého smartphonu.
  • 80 procent teenagerů kontroluje telefon minimálně jedenkrát za hodinu.
  • V roce 2008 dospělí strávili 18 minut denně na telefonu, v roce 2015 už 2 hodiny a 40 minut.
  • 70 procent pracovních e-mailů je přečteno během 6 sekund od doručení. Zaměstnanci tráví čtvrtinu dne řešením e-mailů, účet kontrolují průměrně 36× za hodinu.
  • Průměrný školák ve věku 8–18 let dnes tráví třetinu života spánkem, třetinu ve škole a třetinu ponořený do nových médií.

Zpozornět bychom proto měli v okamžiku, trávíme-li až příliš dlouho času v nehmotném světě, ať už pobýváním na sociálních sítích, hraním her nebo sledováním videí. Jakmile se stane digitální svět a jeho prostředníci středobodem našeho života. Zaděláváme si tak na problém, který může vést až k závislosti.

Problémy spojené s nadužíváním technologií

Existuje také řada výzkumů, která s nadměrný pobýváním online spojuje problémy s pozornostíúzkostdepresi a obezitu. V extrémních případech se pak mluví o závislosti.

Doktorka Irons-Holland zmiňuje také negativa související se sedavou povahou našeho nového životního stylu a sociální izolací. Především u dětí může nadměrné trávení u digitálních zařízení negativně ovlivňovat růst a vývoj. Adiktoložka Vendula Brtníková zdůrazňuje důležitost zdravých návyků rodičů, kteří jsou vzorem chování pro své děti.

Jiná studie zase hovoří o toxickém chování* na sociálních sítích a jak negativně ovlivňují vztahy. Chovají se tak hlavně lidé, kteří se bojí vytváření blízkých vztahů, mají nízkou míru sebeúcty a často také prožívají nadměrný stres.

*Co je myšleno toxickým chováním? Extrémní sdílení osobních informací, vytváření falešného obrazu o sobě samých, srovnávání se s ostatními a nadměrné trávení času online.

Jiří Palyza však považuje za největší problém

  • neschopnost kritického myšlení,
  • podléhání manipulacím,
  • odtržení od reálného světa,
  • ovlivnitelnost davem a snadné podléhání trendům,
  • stádovité chování,
  • zkratkovité chování a rozhodování,
  • ignorance digitální stopy,
  • a v neposlední řadě zmiňovaný vznik závislostí.

I ve vztazích podle Palyzy příliš online komunikace škodí. Můžete být manipulováni a podvedeni. Nikdy nenavážete dostatečně hluboké vztahy bez osobního kontaktu a společných zážitků. Často dochází kvůli zkratkovitosti komunikace a absenci neverbální komunikace a empatie k nedorozumění, či dokonce nenávistnému chování. Nepozorností také může dojít ke zneužití osobních údajů.

Jak se říká „všeho s rozumem“ a to platí pro digitální svět dvojnásob. Nadužívání totiž, především u lidí se sklony k závislostnímu chování, zadělává na mnohem závažnější problém.

Kam až to může zajít?

„Závislost léčí odcizení, osamělost a bolest.“

Vítejte ve světě behaviorálních závislostí. V takovou chvíli vás totiž e-maily, lajky na Instagramu a facebookové statusy ovlivňují víc, než si uvědomujete a trávíte hodiny u televizních seriálů a videí na YouTube. Asi polovina lidí by si raději zlomila ruku než rozbila telefon. Mileniálové tráví před obrazovkami tolik času, že pak mají problém s komunikací s opravdovými, živými lidmi. Umí se ještě seznamovat jinak než pomocí Tinderu?

Proč vás nástroje moderní technologie tolik svádí? Podle Adama Altera, autora knihy Neodolatelné, z obdobného důvodu, proč třeba američtí vojáci ve Vietnamu ujížděli na heroinu a po návratu domů neměli problém přestat. Jakákoli droga vám dává to, co nám v životě chybí – lásku, pozornost, sebehodnotu, zábavu, za sociální ujištění… Že by behaviorální závislost vysvětlovala, proč je kvůli tlaku na jedináčky v Číně (a s ním spojeným odcizením) největší procento teenagerů závislých na internetu?

„Mozek člověka závislého na internetu vypadá jako mozek narkomana nebo alkoholika,“ říká doktorka Irons-Holland. Jak se ale taková závislost na internetu projevuje?

Podle Jiřího Palyzy má tyto příznaky (mnoho z nich vás jistě nepřekvapí):

  • nutkavé chování,
  • neschopnost udržet pozornost,
  • neschopnost se soustředit na jeden problém,
  • nervozitu a neustálé těkání,
  • hysterii v případech, kdy hrozí pobyt bez možnosti být online,
  • poruchy spánku,
  • či nutkavá potřeba neustále sahat po zařízení a kontrolovat stav.

V takové fázi už pomůže jen odborník, v tomto případě psychiatr. Mnohdy si ale i v raných fázích závislosti stačí účinný digitální detox. Neuškodí také preventivně.

Jak se v dnešní době „odpojit“?

I když se může zdát nemožné se v dnešní době „odpojit“, měli bychom vyvažovat čas „před obrazovkou“ aktivním pobýváním offline. Svodů digitálního světa existuje hodně, jak jim účinně odolávat?

Zdravý životní styl

Nejprve se zamyslete nad svým životním stylem a zapojte do svých každodenních aktivit pohyb. Doktorka Irons-Holland radí sportovat, nebo alespoň chodit na procházky. Je to offline aktivita, která zároveň blahodárně působí na zdraví a dlouhověkost a těžko při ní stihnete odepisovat na emaily.

Máte-li ratolesti, jděte jim příkladem. Jezděte na výlety, pořádejte společně akce a aktivity jako je čtení, hraní deskových her a nakonec si společně zahrajte počítačovou hru. Důležité je totiž, aby byla technologie braná jako součást života a ne jako jeho středobod.

Offline aktivity

Orianna Fielding ve své knize Digitální detox radí několik jednoduchých každodenních hacků, kterým přineseme do svého života více offline aktivit.

  • Naučte se aktivně vnímat přítomnost pomocí meditace či dechových cvičení. Zkrátka trocha jógy neuškodí nikomu.
  • Nepovažujte za zbytečné věnovat čas každodenním aktivitám, kterými jsou například ranní káva. Místo takeaway ve Starbucksu se projděte do vzdálenější kavárny, spřátelte se s místním baristou a vychutnejte si svou kávu v hrníčku.
  • Kreativní tvoření zaměstná vaše ruce i mysl, ať už je to skládání Origami, malování, pletení, šití, vyrábění šperků.

Tip: Zahrajte si v kavárně deskovky! Ruce budou držet namísto telefonu kostku a vaše mysl zase bude vymýšlet způsoby, jak nejlépe vyhrát.

Více offline aktivit všedních i pro víkendové dny najdete v našich zážitkových knihách a také v sekci Pomáháme psát váš příběh.

Digitální detox

Digitální detox je přirozenou protiváhou k všudypřítomnému virtuálnímu světu. Je to návrat k přirozenému životu.

Jestliže vám stačí se jen na chvíli úplně „odpojit“, můžete si dát den offline (nebo se k němu 29. září připojit). Podle Jiřího Palyzy mají však obdobný jojo efekt jako krátkodobé diety.

V Mementeře jsme věnovali celý měsíc březen snaze být méně online. Vyzkoušejte to s námi. Měsíc už je mnohem delší doba na vytvoření pozitivních návyků.

Hledáte-li dlouhodobý efektivní digitální detox a víte, že vám zmíněné rady nepomohou, inspirujte se podrobným plánem Orianny Fielding v knize Digitální detox.

 

I Steve Jobs nedovolil svým dětem iPad, protože si uvědomoval, že je přístroj stvořený tak, abyste ho nechtěli dát z ruky. Takové závislosti je nechtěl vystavovat.

Zaujalo vás téma svůdnosti online světa a jeho vyvažování a chcete se o něm dozvědět víc? Doporučujeme přečíst zmiňované knihy Digitální detox a Neodolatelné. Kromě toho pro vás může být obdobně poučné nahlédnout do budoucnosti, která patří virtuální realitě, ve filmu Steva Spielberga Ready, Player One: Hra začíná.

Jak říká tvůrce virtuální reality OASIS ve zmiňovaném filmu „jediná věc, která je skutečně reálná, je realita“. Nenechte se omámit plíživou a nepostřehnutelnou svůdnost digitálního světa. Vždy se najde mnoho každodenních i nevšedních aktivit, kterými volání sirén uniknete. Vyhledávejte je a nebojte se být #offline. Hodně štěstí!

P.S. Digitální detox může být pro mnohé z vás těžké vydržet. Proto v našem článku naleznete tipy na to, jak si ho udržet.

Mnoho krásných offline zážitků vám přeje

Další články pro vás

Nahoru