3 kroky k naplánování úspěšného roku

31. 12. 2020

Posouvání vlastních hranic a neustálé poznávání nového je důležitou součástí zdravého vývoje. A právě teď je ten pravý čas si sednout, ujasnit si priority a sestavit plán pro nový rok.

Jak to udělat snadno a efektivně? V níže uvedených třech krocích se v rychlosti mrkneme na minulost, na chvíli se zastavíme v přítomnosti a o trochu déle se zdržíme v budoucnosti. Postačí vám tužka, barevné fixy, papír a diář. Tak jdeme na to, ať ten nový rok stojí za to.

Pro úspěšný nový rok je důležitá inventura toho starého

Starý rok končí a nový je za dveřmi. Ideální načasování pro zhodnocení (ne)úspěchů a nejrůznějších “nej”. Nejen, že se dozvíte něco víc o své výkonnosti a schopnosti udržet si návyk, ale třeba díky tomu zjistíte, že na tom, na čem jste lpěli, vám ve výsledku až tolik nezáleží.

K rekapitulaci vám poslouží kus papíru, blok nebo pro tyto příležitosti speciálně určený Rozcestník. Co budete vyhodnocovat je však jen na vás.

Rozcestník uplynulého roku

Nejčastěji lidé vyhodnocují

  • schopnost plnění zadaných úkolů
  • zlepšení se ve vybraném oboru, koníčcích, sportech, jazycích apod.
  • finanční bilanci
  • dodržení předsevzetí a cílů
  • work-life balance

Pokud jste si však minulý rok žádné cíle nedali, zkuste se alespoň zamyslet nad tím, čím jste posledních 365 dní strávili nejvíce času …. a zda vás to činilo šťastnými. 

Cítíte-li únavu, až přílišný stres nebo se zkrátka neradujete tak často, jak byste si přáli, je to dostatečným impulzem ke změně. Sedněte si ke stolu a svěřte všechny své pocity papíru. Psaná forma + “černé na bílém” = jasnější obraz toho, co se ve vás odehrává a tedy i snadnější řešení případných nepříjemností.

Minimalismus nejen v bytě, ale i v hlavě

Poučte se z právě vypracované roční inventury a nebojte se odpoutat od věcí, které vás brzdí a zbytečně vyčerpávají. Ať už je to přebytek oblečení, pracovních aplikací nebo toxické prostředí. 

Myšlenkové mapy pocitů

Opět si vše rozepište, případně nakreslete. Používejte barvy, které vás během přemýšlení napadají. Je důležité si myšlenky vizualizovat, rozlišovat emoce, které navozují a tím si i snáz vyhodnotit, co není dobré přenášet do přítomnosti a budoucnosti.

Na co se zaměřit

  • s kým a při čem se cítím (ne)dobře
  • co nebo kdo mě naplňuje energií
  • co nebo kdo mi energii ubírá - kde ztrácím zbytečně nejvíc času
  • během čeho nebo s kým ztrácím pojem o čase
  • co mě nejvíc baví a jde mi to od ruky, těším se na to
  • do čeho se mi nechce a oddaluji to, netěším se na to
  • co mi dělalo největší potíže, ale chci se v tom zlepšit
  • co mi dělalo největší potíže a nevidím v tom smysl pokračovat
  • čemu bych se letos vyvaroval/a
  • do čeho chci určitě jít

Nastavte si cíl i cestu k němu

Po zhodnocení a zároveň vytřídění věcí nepotřebných se můžete konečně plně soustředit na to, co vás čeká. Na své sny, přání, cíle a v neposlední řadě i na povinnosti. Práce, vzdělávání, osobní život i koníčky se dají skvěle zkloubit, pokud jim dáte řád a určíte si priority.

Díky předešlým bodům víte, čemu má cenu se věnovat a co pro vás naopak nemá takovou hodnotu. A zde je ideální prostor pro nastavení cílů. Menších, větších, extrémně náročných i těch, které zvládnete levou zadní. 

Cíle jasně pojmenujte, vytyčte si jich tak akorát a poskládejte si je z menších “mezicílů”, které vás dovedou k úspěšnému splnění i těch zdánlivě nemožných. 

Nezapomínejte ani na deadliny, které si stanovte rozumně. Žádné velké oči, které vás ve výsledku mohou spíše demotivovat. Zrychlit nebo přidat se dá vždycky.

Příklady cílů a “mezicílů”

Naučit se anglicky

  • každý den 30 min. poslech a naučit se 3 nová slovíčka
  • každý týden si přečíst 20 stran Harryho Pottera v originále
  • na konci měsíce si vše zopakovat a mluvit o knize s přítelem

Žít víc offline

  • každý den snížit čas strávený na telefonu o 5 min. (ideální výsledný stav cca 1 hod. denně)
  • jednou týdně digitální detox
  • jednou týdně si zahrát s kamarády deskové hry a vyrazit do přírody
  • každý měsíc splnit jednu výzvu z Our Love Challenges

Ušetřit na dovolenou za půl roku např. 12 000 Kč

  • každý měsíc ušetřit 2 000 Kč
  • začít si do práce vařit obědy (alespoň 3x týdně)
  • kavárna 1x měsíčně (koupit si french press a vařit si kávu doma)
  • začít psát nákupní seznamy a nakupovat jen podle nich
  • každý měsíc vytřídit jednu knih, oblečení nebo nepotřebnou elektroniku a prodat na internetu

Za splnění cílů se nezapomeňte odměnit. Vidina procházky s pejskem, kávy s kamarádkou nebo nové knížky je skvělým motivačním nástrojem. I díky tomu vás bude plnění úkolů víc bavit a většina povinností se stane snesitelnějšími.

Cest, jakými docílit spokojenosti, radosti ze života i osobního růstu je spousta. Každému navíc vyhovuje něco jiného. Papír s tužkou jsou však těmi nejčastějšími a nejeefektivnějšími pomocníky v cestě za lepším já. Psaná forma totiž pomáhá se odosobnit a na věci tak nahlédnout kritičtěji a především jasněji. 

Měsíční shrnutí v diáři

Sáhněte proto po diáři s pravidelným shrnutím, díky kterému si pohlídáte plnění cílů a zároveň správný směr. Pomoci vám mohou i čím dál oblíbenější habit trackery nebo si vytvořte vlastní techniku. Vždy však dbejte na to, aby vás motivovala už samotná cesta a nebyli jste otroky až přehnaně ambiciózních nároků.

Další články pro vás

Nahoru